Terug

De businesscase als succesfactor voor projecten

Het ontwikkelen van een businesscase is het ontwikkelen van draagvlak voor een investeringsbeslissing. Dat draagvlak is niet alleen nodig bij de start van een project of veranderprogramma. Ook tijdens de uitvoering moeten continu keuzes gemaakt worden. Een goede businesscase biedt daarbij een heldere basis voor alle besluitvorming.

Een businesscase komt pas echt tot leven als je hem sámen hebt gecreëerd en ook in één zin kunt samenvatten. Zodat IEDEREEN hem begrijpt. En er energie van krijgt….

Doelgroep
Leerdoelen
Programma
Informatie

Doelgroep

Dit programma is gemaakt voor iedereen die professioneel betrokken is bij de ontwikkeling en het gebruik van businesscases:

  • projectmanagers
  • programmamanagers
  • projectportfoliomanagers
  • projectadviseurs
  • project controllers
  • PMO-managers
  • business consultants
  • informatiemanagers
  • product managers
  • marketing managers
  • business controllers

Leerdoelen

Belang van je businesscase

Problemen tijdens de uitvoering van projecten ontstaan vaak al voordat deze projecten beginnen. Te hoge verwachtingen en onduidelijkheid over wat het project uiteindelijk moet opleveren, zijn de belangrijkste oorzaken van mislukte projecten. Daarom is een goede businesscase een noodzaak voor elk project.

Waarom doen wij dit eigenlijk?

Een goede businesscase gaat verder dan een kosten-baten analyse van het project. Een goede businesscase is geen eenmalig document dat in de kast verdwijnt zodra de beslissing genomen wordt. Het is een krachtig werkinstrument om de projectbesturing te versterken. Je geeft immers antwoord op de vraag: “Waarom doen wij dit eigenlijk?” 

Een absolute must voor professioneel projectmatig werken

In deze training “De businesscase als succesfactor voor projecten” leer je hoe je een businesscase ontwikkelt en toetst. Bovendien laat Michiel van der Molen je - met heldere en transparante praktijkvoorbeelden - zien hoe je je businesscase door de levenscyclus van je project heen gebruikt.

Zo is je businesscase onontbeerlijk...

  • bij de keuze van strategische projecten
  • om kosten én baten helder in kaart te brengen
  • als basis voor succesvolle projectcommunicatie
  • om de gebruikersinbreng in goede banen te leiden
  • om lastige kwesties op te lossen
  • om draagvlak te creëren voor de invoering van het projectresultaat als richtinggevend stuurinstrument

Kortom, bij het realiseren van een duurzaam project is een weldoordachte businesscase een absolute must.

Maak je eigen businesscase

Tijdens deze training met veel praktijkoefeningen krijg je inzicht in de essentie van businesscasemanagement en leer je dit toe te passen in je eigen projecten: je creëert draagvlak voor een investeringsbeslissing, je inspireert belanghebbenden of stakeholders, je leert over batenmodellering en bateneigenaarschap en geeft richting aan de uitvoering van het project.

En je leert hoe je de essentie van je businesscase samenvat in één oneliner: op een bierviltje …

De businesscase en de rol van de controller

Voor een organisatie is een businesscase de onderbouwing van een investeringsvoorstel. De vraag om deze te toetsen plaatst controllers voor nieuwe uitdagingen. Het gaat nu om verwachte kosten én baten. Om financiële én niet-financiële factoren. Om achteruit kijken én vooruit kijken, in de context van de bedrijfsstrategie.

Kortom: een unieke kans om je taak te verrijken en te verdiepen!

Na afronding van de training ontvang je, op basis van aanwezigheid en actieve deelname, een certificaat van PCO Kennis. Hiermee heb je een door het bedrijfsleven hoog gewaardeerd certificaat in huis. 

Programma

Les 1

De businesscase als hulpmiddel voor motivatie en betrokkenheid
  • de businesscase in boven- en onderstroom
  • gebruik de businesscase ter versterking van focus, verbinding en inspiratie
  • zet je businesscase op een bierviltje

Les 2

De businesscase als stuurwiel
  • zet oogkleppen op, om daarna zonder oogkleppen meer te zien
  • verbind het waarom herkenbaar met het wat en het hoe
  • richt de aanpak van het project nauwkeurig op de waaromvraag

Les 3

Batenmanagement, basis voor gerichte verandering
  • verbind doelen met baten en lasten (benefits en disbenefits)
  • verbind financiële en niet-financiële baten
  • bateneigenaarschap als hoeksteen van succesvol batenmanagement

Les 4

Batenmodellering en batenrealisatie
  • zie het verschil tussen een businesscase en een luchtkasteel
  • verankering van batenrealisatie in de organisatie
  • het proces van businesscase ontwikkeling en batenmanagement in verschillende omgevingen, van klassiek tot agile

Informatie

Trainer

Michiel van der Molen (1955)
Trainer - Vennoot
MOLEN & MOLEN

Michiel van der Molen publiceert en spreekt over projecten en verandering. Hij publiceerde onder meer ‘Projectmanagement voor opdrachtgevers: van klassiek tot agile’ (15.000 exemplaren verkocht) en ‘Waarom doen we dit eigenlijk? De businesscase als succesfactor van projecten en Batenmanagement draait om mensen.‘Hij helpt teams en organisaties om samen concrete doelen te bereiken en is werkzaam voor overheden en grote bedrijven in Nederland en daarbuiten.

Inclusief voor elke deelnemer

Boek: ‘Waarom doen we dit eigenlijk?’
door Michiel van der Molen

Duur 4 dagdelen verdeeld over 2 dagen
Data Training Voorjaar 2021
Locatie Midden van het land
Inverstering € 1.750,-
PE Punten 14
Les Zeist Onderwerp
1 & 2 voorjaar 2021 Les 1 De businesscase als hulpmiddel voor motivatie en betrokkenheid
Les 2 De businesscase als stuurwiel
3 & 4 voorjaar 20201 Les 3 Batenmanagement, basis voor gerichte verandering
Les 4 Batenmodellering en batenrealisatie
Terug
download brochure
14
4 dagdelen
1750.00

Zijn er vragen?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Ik help je graag verder.

ellen@pcokennis.nl
033 750 15 01033 750 15 01
Ellen Lijffijt